donderdag 22 november 2012

Volkoren speltbrood bakken.







Speltmeel valt onder het oergraan en is t.o.v. de tarwe super gezond. 
Dus ik dacht:' Daar ga ik de komende tijd mee experimenteren'. Ik besloot om een simpel speltbrood te maken. Het smaakt heerlijk met roomboter/grasboter en honing! Ook eens proberen? Hieronder het recept! Eet smakelijk! :) 


Voor het bakken heb ik de volgende producten gebruikt. Uiteraard kun je daar lekker jouw eigen keuzes in maken! 

500 g speltmeel volkoren 







9 g gedroogde biogist



                                                       
   Himalaya zout


Gebroken lijnzaad



Benodigdheden:


500 gram volkoren speltmeel
1 zakje gedroogde gist (9 gram)
1,5theelepel zout
zout 
310 ml lauw water
2 eetlepels kokosolie
2 eetlepels gebroken lijnzaad


Bereidingswijze:

Alle bovenstaande ingrediënten samenvoegen in een kom en een samenhangend geheel van maken. Let erop dat de gist niet direct in contact komt met zout. Roer de zout eerst door de meel. Goed kneden. Gebruik eventueel een kneedmachine. Het brooddeeg moet soepel en stevig zijn. Laat het deeg ongeveer 45 minuten rijzen. Verwarm de oven op 220 graden voor. Vet een bakvorm in en bestrooi het met wat meel.
Besproei het gerezen deeg met wat water voor het in de oven gaat. Ik zet ook een vuurvast schaaltje gevuld met water onderin de oven, zodat de korst mooi wordt en niet gaat uitdrogen.  
Bak het brood in zo´n 40 minuten gaar op 200 graden. De baktijd en temperatuur verschilt per oven.
Wanneer de baktijd verstreken is, kun je voor een mooie glanzende korst het brood met heet water bestrijken. Je zet dan wel de oven uit. Dan laat je het brood nog 1 minuut in de dichte oven drogen. Haal het brood direct uit de bakvorm, zodat de korst mooi stevig blijft en niet hard wordt. Laat het afkoelen op een rek.





Ook interessant om eens te lezen is het volgende artikel over volkoren brood. Dit artikel

 gaat over een bakker die zijn verhaal doet over gezondheid en volkoren brood.




21 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er lekker en makkelijk uit! En dan nog eens zo gezond! Ik denk dat ik het maar eens moet proberen. Bedankt voor het recept!

Unknown zei

Graag gedaan! Het is zeker zeer eenvoudig om te maken. Eet smakelijk!

Avonturijn zei

Hoi ! Ik kom ook even bij jou buurten. Goed recept zeg ! Dit wil ik wel eens proberen te maken. Bedankt !

Unknown zei

Welkom ;) Succes met bakken!

Anoniem zei

Hij staat in de oven!

Unknown zei

En is het gelukt? :)

Anoniem zei

ik ben hier zeer enthousiast over !! wij eten per week zo 4 broden * uit de supermarkt * weg. dus qua centjes maakt t geen verschil als ik t zelf maak.. maar daarbij weet je wel wat je zelf maakt en dus eet :) kan het kwaad als je er zelf nog andere producten * zoals zaden/ zon gedroogte tomaatjes? * om het brood nog rijker te maken ? en welke methode moet ik gebruiken om het brood te laten rijzen? :) * dit word namelijk het eerste brood wat ik zelf ga maken * dus ik ben nog een groentje hier in haha !

Janine zei

Wat een heerlijk eenvoudig recept. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, het brood is nu aan het rijzen.
Trouwens, voor rijzen hoef je niets te doen (in reactie op wat een Anoniempje hierboven vroeg). HEt enige dat echt belangrijk is, is dat je zorgt dat het zout en de gist niet direct met elkaar in contact komen, zoals ook in het recept staat. Als het rijzen niet zo lekker gaat, kun je de bak met het deeg het beste op een iets warmere plek zetten, bij de verwarming of achter de raam in de zon :) Dat helpt het gistingsproces vaak. (Maar niet te warm, niet verwarmen dus ofzo, gewoon een warme plek).

Ik laat straks weten hoe het is geworden :)

Anoniem zei

Ik ben op zoek naar een lekker recept voor volkorenspeltbrood en kwam dit recept tegen
ik heb wel ervaring met het bakken van volkorenbrood{tarwe }maar mij verbaaast het dat er zoveel zout gebruikt wordt.Op 500 gram meel gebruik ik maar 1,5 theelepel bakkerszout en dat is ruim voldoende.vooral omdat we toch al te veel zout eten.
Groetjes caty

Anoniem zei

Ik zou dan wel kokosolie gebruiken. Olijfolie is niet zo goed om boven de 160 graden te verhitten.

Unknown zei

Ja kokosolie is een veel gezondere keuze bij hoge verhitting. Ik heb het aangepast in het recept. Dank voor uw reactie! :)

Unknown zei

Ik bak al jaren speltbrood met rijstolie....! Heel goed en lekker.

Siebe zei

Een hele eetlepel zout in een brood en dat op een site die pretendeert met gezond voedsel bezig te zijn........hoef je maar een paar boterhammetjes te eten om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te overschrijden.

saffiertje zei

Wat een heerlijk brood! Super simpel en zeker voor herhaling vatbaar !

Frans zei

Hallo op zich is toch iets mis met uw ingredienten. Ik denk dat u bakt met speltmeel i.p.v echt volkorenmeel. De hoeveelheid water verminderen tot 260 gram en het recept is perfect. Inderdaad is het zoutgehalte te hoog, neem per 500 gr niet meet dan 1 1/2 theelepel zout.
Ook adviseer ik op 2 schepjes suiker toetevoegen.

Marjo zei

Ook ik heb het recept wat aan gepast. Ik heb in plaats van Coco-olie raapsteel olie gebruikt. Dit is gezonder en 1 theelepel suiker toegevoegd en 8 gram keltisch zeezout toegevoegd (gris) dit is een zout met alle mineralen en sporenelementen er nog in.
Verder heb ik van een bakker gehoord dat je het deeg het beste 2 maal kunt laten rijzen. De eerste keer even met de mixer kneden tot een bal en dan 2 minuten met de hand kneden dan in een oven van 50 graden een uur laten rijzen, dan het deeg leeg laten lopen dus weer met de mixer 1 minuut kneden tot weer een bal en vervolgens 4 minuten met de hand kneden en op de tafel slaan om zo een elastisch deeg te krijgen.
Mijn brood staat lekker te rijzen.

Marjo zei

ps. Het brood moet de tweede keer nog eens 40 minuten rijzen.

gerda zei

Heb speltbrood vlgs recept gebakken.
Maar bleef plat in de oven is niet gerezen.
Jammer. Hoe kan dat???

Anoniem zei

Heb je recept opgevolgd. We 2x laten rijzen. Ben hem nu warm aan het eten. Smaakt verrukkelijk.

nel zei

Niet lachen,het werkt uitstekend,zomers in de warme auto laten rijzen.Nel

Anoniem zei

kan je dit ook een nacht laten rijzen???